Format: Kampüste
Öğrenci Sayısı: 5
Proje Süresi: 1 – 14 Temmuz
Proje Danışmanı: Dr. Miray Boğa
Araştırma Alanları: Biyolojik ilhamlı tasarım, Ekolojik farkındalık ve çevre eğitimi, Katılımcı tasarım, Kurgusal karakter tasarımı, Anlatı inşası
Günlük Danışman: Arş. Gör. Ayşe Yılmazaslan
Başvuru Son Tarihi: 13 Haziran 2025
Proje Açıklaması:
Bu araştırma projesi, özellikle gençler arasında, eğitim materyali olarak etkileşimli medya aracılığıyla ekoloji konusunda farkındalık yaratmayı amaçlamaktadır. Projenin çıktısının oyun karakterleri, çevreler ve anlatılar tasarlanması olması beklenmektedir. Bu tasarım projesinin kullanıcıları olarak, oyuncuların hem oyun hem de doğa mekaniklerinin öğreteceği biyo-ilham yoluyla oyun karakterlerini yaratmaları beklenmektedir. Bu uygulama, gençleri etkileşimli, yaratıcı ve eğlenceli bir eylem yoluyla doğayla daha fazla etkileşime girmeye teşvik edecektir.
Veri toplama ve kullanıcı araştırması aşamasında, daha genç kişiler ekoloji, çevre ve biyoçeşitliliğe odaklanan mevcut oyunlar hakkında geri bildirim vermek üzere oyun oynama oturumlarına katılmaya davet edilmektedir. Ayrıca biyo-ilham teknikleriyle kurgusal karakterlerin ve ekosistemlerin tasarımını uygulayarak fikir üretme ve geliştirme aşamalarına katkıda bulunacaklardır.
Bu staj programının üç aşaması olacaktır: oyun oynama oturumları, doğa belgeseli izleme ve fikir üretme ve katılımcı tasarım geliştirme olarak bir anlatı içinde biyo-ilhamlı kurgusal karakterlerin araştırılması ve tasarlanması. Toplam süre iki haftadır ve şahsen katılım zorunludur.
Proje Hakkında:
Teknolojinin ve kentleşmenin yükselişiyle birlikte doğayla olan bağımız giderek zayıflıyor ve bu da çeşitli fiziksel ve bilişsel zorluklara yol açıyor. Genç nesiller ile teknoloji arasındaki yakın ilişki göz önüne alındığında, doğal çevreyle bağlarını güçlendirmek giderek daha önemli hale geliyor. Sonuç olarak, gençler arasında doğa eğitimi ve çevre bilincini teşvik etme yöntemleri üzerine araştırmalar ivme kazanıyor. Bu bağlamda, çocukların yaratıcılığına hitap eden eğitim araçları ve etkili iletişim stratejilerinin ilerlemeyi değerlendirerek geliştirilmesi gerekiyor.
Oyun sektörünün hızla büyümesi ve genç nesiller üzerindeki derin etkisi, oyunların eğitim araçları olarak potansiyelini vurguluyor. Teknoloji, ekranlar ve oyun oynama genellikle çocukları doğadan ve somut deneyimlerden uzaklaştırdığı için eleştirilirken, giderek artan bir çalışma grubu, doğa katılımını teşvik etmek için teknolojiye ve oyunlara olan bu derin ilginin nasıl kullanılacağını araştırıyor. Bu proje, özellikle genç kitleler arasında ekoloji, doğal çevre ve biyolojik çeşitlilik konusunda farkındalık yaratmak için oyun oynamayı ve doğayı entegre etmeyi amaçlıyor.
Bununla birlikte, derin araştırma ve doğa anlayışı gerektiren bir alan olan biyolojik olarak esinlenen tasarım, doğal süreçlerle uyumlu bir çerçeve sunar ve bütüncül bir yaklaşımı destekler. Burada, doğal analoji çalışmalarından kaynaklanan ve çoğunlukla biyomimikri olarak bilinen yöntemler için kapsayıcı bir terim olarak kullanılan biyolojik olarak esinlenen tasarım, doğanın kendisine danışarak doğa için çözümler geliştirmeye dayanır. Öte yandan oyunlar, aktif katılım yoluyla problem çözme, anlama ve güçlendirilmiş öğrenciler olma gibi eğitim hedeflerine ulaşmada önemli bir rol oynar. Oyuncuları katılımcı tasarımcılar olarak kullanmak, sistem düşüncesi, yansıtıcı uygulama, çevresel fenomenleri anlama ve ilgili insan eylemlerini edinme ile ilgilidir.
Bu anlamda, biyolojik olarak esinlenen tasarımı oyun deneyimi ve katılımcı bir tasarım yaklaşımıyla birleştirmek, gençlerin didaktik bir yaklaşım yerine örtük ancak etkili bir medya aracılığıyla çevresel sorunlara ilişkin farkındalık yaratmak için doğayla etkileşime girmelerini sağlayan bir oyun alanı sağlar.
Proje Amaçları:
Bu çalışma, genç insanların ekolojik odaklı oyun deneyimine ilişkin motivasyonlarını ve zorluklarını araştırmaktadır. Katılımcı tasarım uygulamasında biyolojik olarak ilham alan ilkeleri ve kolaylığı kullanma yeterliliklerini değerlendirir. Bu anlamda, araştırma süreci üç aşamadan oluşmaktadır.
İlk aşama, doğa ve ekolojiyle ilgili mevcut oyunların katılımcıların oyun motivasyonunu nasıl etkilediğini anlamaya odaklanacaktır. Temel hedefler şunlardır: Ekoloji temalı bir oyunun oyun deneyimiyle ilgili motivasyonları ve hayal kırıklıklarını türetmek
Katılımcıları ekoloji temalı oyun deneyimiyle tanıştırmak
İkinci aşama, doğa belgesellerinden tasarım ilhamı almayı vurgulayacaktır. Temel hedefler şunlardır:
Katılımcıların oyun tasarımına doğadan türetebilecekleri ilham noktalarını belirlemek ve tartışmak.
Katılımcıları ekolojik ilişkileri oyun anlatıları olarak kavramsallaştırmaya teşvik etmek
Son aşamada, katılımcıların ekoloji veritabanlarını kullanarak araştırma yapmaları, doğadan ilham alan oyun karakterleri tasarlamaları ve bir oyun anlatısının bir bölümünü oluşturmaları beklenecektir. Temel hedefler şunlardır: Katılımcıların tasarlayacakları oyun karakterleri ve anlatıları için bilimsel verilere dayalı fikirler geliştirmelerini sağlamak.
Bir oyun anlatısını yansıtan bir ekosistem içindeki neden-sonuç ilişkilerinin anlaşılmasını teşvik etmek.
Biyolojik olarak ilham alan tasarım ilkeleri aracılığıyla konuyu keşfederken empati/sempati geliştirmek, böylece ekolojik farkındalığı örtük olarak teşvik etmek ve çevre eğitimine katkıda bulunmak.
Proje Görevleri:
Her öğrenciden gönüllülük beyanı gibi bilgilendirilmiş onam formunu ve doğa, oyunlar ve ilgili entelektüel konular hakkındaki bakış açılarını tanıtan Katılımcı Profili Formu’nu doldurmaları istenecektir.
Öğrenciler ilk aşamada ornitolojiye odaklanan bir oyun oynamaya davet edilecektir. Bu oturumun sonunda katılımcılara tamamlamaları için Oyun Değerlendirme Formu verilecek ve bireysel olarak yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler yapılacaktır.
İkinci aşamada öğrenciler doğa belgeselleri izleyecek ve Karakter Nitelikleri Formunun kopyalarını alacaklardır. Ayrıca potansiyel oyun karakterleri olarak ilham verici buldukları organizmaların özelliklerini not etmeleri istenecektir. Bu oturumun sonunda her katılımcı bireysel olarak yarı yapılandırılmış derinlemesine bir görüşmeye katılacaktır.
Son aşamada, biyolojik olarak esinlenen tasarımın ilkeleri ve biyolojik veri tabanları üzerine araştırmanın öncülleri öğrencilere tanıtılacaktır. Katılımcılar karakter niteliği notlarına göre veri tabanlarını ve kaynakları araştıracaklardır. Daha sonra katılımcılar doğal organizmalardan esinlenerek kurgusal bir karakter tasarlayacak ve karakterin çevresini ve diğer organizmalarla etkileşimlerini gösteren bir anlatı yaratacaklar. Katılımcıların karakterlerini ve anlatılarını bir hikaye panosunda görselleştirmeleri bekleniyor. Bu aşamada, hayal ettikleri kurgusal dünyayla yankı uyandıran farklı görseller üretmek için yapay zeka tabanlı görselleştirme araçlarını ve programlarını kullanacaklar. Bu oturumun sonunda, her katılımcı bireysel olarak yarı yapılandırılmış derinlemesine bir görüşmeye katılacak ve ekoloji ve çevre sorunlarına yaklaşımları ve doğa odaklı bir oyunun parçası olmaları üzerindeki tüm sürecin etkilerini ortaya çıkarmak için araştırma ve tasarım deneyimleri hakkında sorular sorulacak.
Çıktılar:
Oyun deneyiminin değerlendirilmesi, biyolojik olarak esinlenen kurgusal karakter tasarımı, karakter ve çevresi hakkında manuel ve dijital araçlarla oluşturulmuş bir hikaye gösteren bir hikaye panosu
Öğrenciye Sağladığı Faydalar:
Kendi neslinin ekolojik farkındalığına odaklanan araştırmalara katılmak ve katkıda bulunmak, katılımcı tasarım ve tasarım araştırmaları konusunda deneyim kazanmak, oyun ve çevre eğitimi arasındaki köprünün potansiyelini gözlemlemek.
Gereksinimler:
Temel düzeyde biyoloji bilgisi.
Özyeğin Üniversitesi Yaz Araştırma Stajı projesi lise öğrencilerine açık olup, programın amacı bilimsel araştırmanın nasıl yapıldığına dair deneyimlerini artırmaktır.
Local Events
Private Events
Find Our Wine